vrijdag 28 maart 2008

[Wijvenweek] - Nog eens: mijn wijflijf

U mag uw bovenlijf blootmaken en dan op de tafel komen liggen. En dan leg ik mijn tong over u.
Wablieft?
En dan leg ik een molton over u, want het is hier nogal fris en voor de instrumenten is dat wel goed, maar voor de patiënten minder goed.
Ah ja.
En nu zal ik de lichten wat dimmen zodat ze niet zo erg in uw ogen schijnen.
En ineens is het donker. Ik ga rechtzitten, klaar om te schreeuwen, maar dan gaat het licht terug aan.
Sorry mevrouw, verkeerd knopje.
Grmbl...
De radiologe zal zo bij u zijn, en als ze niet meteen komt, maak u dan geen zorgen, we zullen u niet vergeten, hoor. Succes nog, mevrouw C.
't Is goed, verdomme, maakt da ge weg zijt.

Waar ben ik? Wat doe ik?
Ik lig klaar voor een echografie. Neen, geen heuglijke gebeurtenis; wel een staartje van een vorige mammo- en echografie. Een plekje dat ze toch graag wat nader willen opvolgen. Met andere woorden: stress, onzekerheid en angst in het kwadraat. Zeker nadat moeder borstkanker gehad heeft tijdens mijn zwangerschap. Alles is goed afgelopen, maar de angst blijft.
Ik lig daar dus, klaar voor het verdict. De radiologe komt binnen, stelt zich voor en begint eraan. Koude gel op de heuveltjes van Erica, het apparaatje dat zich wrijvend over de heuveltjes een beeld vormt van alles wat zich daar binnenin afspeelt... Het duurt te lang, ze zegt niets. 't Is van dat. Ik heb hét. Ze stopt met de rechterborst, tikt iets in op haar pc, zegt Mjah en Hmmm en begint aan de linkerkant. Getver, nu ben ik er zeker van; dit is slecht nieuws, anders zou ze toch wel zeggen Ok, dat ziet er goed uit, of zoiets. Neen?
Eindelijk. Ze heeft gedaan. Ik mag me schoonvegen. Alles ziet er ok uit, op het eerste zicht, maar ik ga nog even nameten en dan hoor je het wel van je gynecoloog, zegt ze.
Watte? Alles goed? Eerste zicht? Hallelujah! Dat is goed nieuws, nietwaar?
Ik haast me naar buiten en loop in mijn vreugde de rare verpleger bijna om.
Nog een fijne dag verder, mevrouw C. Ja, die kant uit. Goed thuis, mevrouw C.
Waarom doet die zo overdreven behulpzaam? Zou het dan toch slecht zijn?????

4 opmerkingen:

Anoniem zei

"Leg ik mijn tong over u"... moehaa!

Karin Kustermans zei

Oef, wat goed dat alles oké bleek te zijn.

Mother of a princess zei

@Zapnimf: ik zweer u dat ik dat hoorde. De zenuwen kunnen rare dingen met je doen, hé.
@Karin: ja, zeg dat wel. Al is het een gewone controle, toch blijft het spannend en is de opluchting groot als alles ok blijkt. De champagne heeft gesmaakt nadien ;)

Anoniem zei

ge hebt die knappe verpleger toch uitgenodigd voor dat glaasje ?