dinsdag 15 juli 2008

Waarom? Wablieft? Waarom?

Onze dochter is best beleefd. Ze zegt 'Wablieft?' en niet 'Wat?'. Zo hebben we het haar geleerd. We moeten dus blij zijn dat ze het zo mooi vraagt.
Maar intussen zegt ze op een dag minstens duizend keer 'Wablieft'. En 'Waarom'. En zo heel af en toe begint het ge-wablieft en ge-waarom mij deftig op mijn systeem te werken. Vandaag bijvoorbeeld. We reden naar de bibliotheek en ik probeerde me op de weg te concentreren, want er waren wegwerkzaamheden (zoals overal tegenwoordig) en we mochten eigenlijk niet rijden waar we aan 't rijden waren. En toen begon het:
- Mama, waarom rijdt die auto daar?
- Omdat we hier eigenlijk niet mogen rijden, want er wordt gewerkt.
- Wablieft?
- Omdat we hier eigenlijk... enz...
- Waarom mogen we hier niet rijden?
- Omdat ze hier aan 't werken zijn.
- Wablieft?
- Omdat ze hier ... enz...
- Waarom zijn ze hier aan 't werken?
- Omdat ze hier riolering aan 't leggen zijn.
- Wablieft?
- Omdat ze hier ... enz...
- Wat betekent dat 'riolering'?
- 'Diepe zucht'... Wel, dat is een systeem om vuil water weg te leiden naar een grote bak waar het water gezuiverd wordt.
- Wablieft?
- Dat is een systeem ... enz...
Stilte... ah, zo zalig, die stilte... al duurt ze maar 5 seconden, want we rijden voorbij een watertoren met een wereldbol op zijn dak. (Ja, in Bierbeek)
- Mama? Waarom staat hier een wereldbol?
- Wel, dat is een versiering voor een watertoren.
- Wablieft?
- Dat is een ... enz...
- Wat is een watertoren?
- Dat is een vergaarbak voor water.
- Wablieft?
- Dat is een ... enz...
- Waarom?
- Ja, gdvd, waarom? Vraagt dat aan uwe papa vanavond. Die kan dat gdvd beter uitleggen dan ik.
- Wablieft?
- Nikske, laat maar.
- Waarom?
- Daarom! Omdat ik het zeg, gdvd!
- Wablieft?
- Aaaarghhhhhhhh!!!!!!!!!
- Mama?
- Ja?!!!!!
- Als water bevriest, dan wordt het ijs, hé!
- Euhm... ja...
- En bevriest de grond dan ook?
- Ja hoor.
- Wablieft?
- Zucht... ge hebt mij wel gehoord.
- En als de grond bevriest, moeten de bloemen dan een jasje aandoen omdat ze anders doodgaan?
- Waar staat die fles witte wijn, verdorie?!!!!
- Wablieft? Waarom? Wablieft?
...

Oftewel: de geneugten van het moederschap :)

4 opmerkingen:

zapnimf zei

"Een watertoren, lieve meid, werkt volgens het principe van de verbonden vaten en levert zo aan ieder huis dat lager gelegen is water uit de kraan met voldoende druk. Vroeger toch. En de rest zoek je maar op op google!"

Ziejewel, dat aanleren is voor niks goed.

Mother of a princess zei

Thanks! En lang leve Google! Alleen spijtig dat ik het nog niet in de auto heb wanneer een ongeduldige dochter het antwoord "nu" wilt weten :)
Allé, nog een paar jaar geduld e ik kan zeggen: "Zoekt het maar zelf op op Tinternet" ;)

eve zei

:) :) :)

Anoniem zei

Grappig om te lezen, maar o zo herkenbaar. Zoonlief is ook zo'n taterwater en wil ook alles weten.